7 – 27 НОЕМВРИ 2020

 

Влезте и разгледайте изложбата виртуално, като кликнете на изображението по-долу:


 

Разгледайте детайли от произведенията тук!

 

Галерия “Little Bird Place” представя изложба с най-новите живописни експерименти на Калия Калъчева. Добре позната със заниманията й с градската среда и строгите й конструкции, в последните години художничката е все по-изкушена от прехода към природното и многопластовите измерения на пейзажа. Калия подсказва една различна идея за пейзаж. Повдига въпроса за нуждата от „смяна на пейзажа“ – един от най-старите жанрове в изкуството, изискващ обаче постоянно осъвременяване, за да съумее да откликне на настоящето.

Чрез нетрадиционни техники и материали, природни и не-природни цветове и „парчета“ ни се явява една променена/сменена природа, непозната и изкушаваща, сияеща, лъскава и трептяща… Калия Калъчева ни предизвиква да подложим под въпрос очевидното и да се вгледаме по-надълбоко в абстрактността на растерните образувания – дело на интуитивната случайност. Преживяване, напомнящо пътуване с постоянно сменящи се пейзажи, сценки, бързи отрязъци от природни гледки, понякога с обживени или пък изоставени „човешки“ структури и постройки.

В творбите присъства и собственото ни отражение – в отблясъците на златните и сребърни листове или в малките човешки фигурки, пресъздаващи усещане за неяснота с подтик към въпроса – дали ще бъдем пионки или главни действащи лица „в пейзажа“. Изложбата коментира и двусмислието в представата на съвременния градски човек за идилична природна красота – представа, в която често се намесват неестествени очаквания за подреденост, яркост, съвместимост с града и неговите крясъци. Затова и в някои от работите можем да усетим преднамерения кич и пищност, присъщи на тази изкуствена, „украсена“ и застрашаваща идиличност…

„Смени пейзажа!“ е изложба-апел, коментар, критика и приятелско намигване, експеримент и провокация към сетивата ни за истинско и изкуствено, стереотипно и актуално, комфорт и импровизация.

Куратори: Теодора Константинова и Радослав Механджийски (Art & Culture Today)

 

 

Влезте и разгледайте изложбата виртуално, като кликнете на изображението по-долу:


Галерия Little Bird Place в София и платформата за съвременно изкуство и култура Art and Culture Today / Съвременно Изкуство и Култура представят изложба с произведения на втората група от 6 млади български творци, участници в арт резиденцията Little Bird Artist Residency в село Лещен!

В разгара на лятото 12 млади български творци бяха селектирани да творят сред природата и колорита на село Лещен в автентична стара къща. 4 групи по 3-ма души – всеки със своя специфичен артистичен подход и светоглед, обединени от импулса да се откъснат от градската среда и да се потопят за две седмици в нетипична за тях среда. Свързващата тематика беше продиктувана от фокуса на галерия Little Bird Place върху природа, екология и биология.

Участници във втората изложба са: АЛЕКСАНДЪР ЛАЗАРКОВ, СЛАВА ГЕОРГИЕВА, БИЛИ МАТЕЕВА, ДУМИСАНИ КАРАМАНСКИ, ХАРИТА АСУМАНИ, ЯЕЛ ТАЙГ

Вижте всички произведения от изложбата тук!

Куратори и консултанти при селекцията са Радослав Механджийски и Теодора Константинова от платформата
Art and Culture Today / Съвременно Изкуство и Култура

1 – 27.СЕПТЕМВРИ 2020
Дълго откриване: 1-ви септември от 18:00 до 21:00 ч.

Галерия Little Bird Place в София и платформата за съвременно изкуство и култура Art and Culture Today / Съвременно Изкуство и Култура представят изложба с произведения на 6 млади български творци, участници в арт резиденцията Little Bird Artist Residency в село Лещен! (Следващите 6 артисти ще бъдат представени през месец октомври).


В разгара на лятото 12 млади български творци бяха селектирани да творят сред природата и колорита на село Лещен в автентична стара къща. 4 групи по 3-ма души – всеки със своя специфичен артистичен подход и светоглед, обединени от импулса да се откъснат от градската среда и да се потопят за две седмици в нетипична за тях среда. Свързващата тематика беше продиктувана от фокуса на галерия Little Bird Place върху природа, екология и биология.

Участници в първата изложба са: АЛЕКСАНДРА ГЕОРГИЕВА (Aleksandra Georgieva), ГЕРГАНА ИВАНОВА (Gergana Ivanova), ЖАНА МИТКОВА (Жана Миткова), ИВА МАРКОВА (Ива Маркова), МЛАДЕН ЙОРДАНОВ (Mladen Yordanov) , ГЕРГАНА БАЛАБАНОВА (Gergana Balabanova)

Куратори и консултанти при селекцията са Радослав Механджийски и Теодора Константинова от платформата Art and Culture Today / Съвременно Изкуство и Култура.

*** Изложбата със следващите 6 творци ще бъде от 1-ви до 27-ми октомври 2020 г. ***
-> Участници ще бъдат: АЛЕКСАНДЪР ЛАЗАРКОВ, СЛАВА ГЕОРГИЕВА, БИЛЯНА МАТЕЕВА, ДУМИСАНИ КАРАМАНСКИ, ХАРИТА АСУМАНИ, ЯЕЛ ТАЙГ

Куратор: Любен Домозетски

 

22.07.2020 – 12.08.2020
Откриване / Вернисаж: 22.07 (сряда), 18:00 – 21:00 ч.

 

През последните няколко години снимането на дива природа в България се превърна в едно популярно занимание, към което все повече фотографи – професионални или любители – насочват своето внимание. В тази област възможностите постоянно се увеличават и интересните и добри резултати не закъсняват. Българската природа предоставя изключително обещаващи условия за това занимание, а свободното пътуване извън граница среща обективите на български фотографи с едни от най-екзотичните и любопитни кътчета на света. Категорично се оформят определени посоки и тенденции, отделни групи растителни или животински видове безспорно стават модерни и все повече привличат интереса. Снимането на дива природа е свързано с емоционално преживяване, откривателство и немалка доза късмет, но е възможно благодарение на комплексни знания и умения, които да не го трансформират в отрицателна намеса върху биологичното разнообразие.

„Съпреживяване на дивото“ е дългосрочен проект на галерия Little Bird Place, замислен с намерението всяка година галерията да представя изложба, посветена на фотографията на дива природа. Основната идея се изразява в презентиране на различни автори, в проследяване на определени теми, посоки и тенденции, в подкрепа на определени каузи и инициативи, свързани с наблюдението, изучаването и фотографирането на биоразнообразието, но най-вече това е една възможност за съпреживяване на дивата природа, благодарение на представените произведения.

Изявите на Богдан Боев и Ивайло Зафиров имат специално място в този все по-ясно обособяващ се жанр, а имената на двамата автори са отдавна и добре известни в общността на фотографите на дива природа. Благодарение на отлични познания, на търпение, постоянство, индивидуален поглед и отношение към света, техните фотографии отдавна надхвърлят илюстративния характер, превръщайки се в произведения със забележителни художествени качества, произведения, изразяващи много повече от документирането на конкретен вид. Те майсторски визуализират удоволствието от съприкосновение с природата и изразяват лично преживяване, възпроизвеждат състояния, изграждат един визуален разказ за света на дивите животни, дават ни възможност да бъдем много близо до него, свят често непознат, винаги суров и непринуден.

Обединяването на двамата автори в изложба е щастлива възможност за докосване до този свят. Представените фотографии пресъздават частица от изключително разнообразната природа на Балканите – една, за щастие, все още относително съхранена със своите природни местообитания територия на европейския континент. В изложбата безспорно изпъкват птиците, които предоставят възможност за безкрайни експерименти, превръщат се в едни от най-изразителните обекти, а тяхното снимане е истинско изпитание на търпението. Всяка фотография е награда за положено усилие, безценен миг сред много кадри. Произведенията въздействат, разбира се, до голяма степен с представения биологичен вид, но същевременно човек остава впечатлен от магията на уловения момент и природно състояние, от брилянтното техническо изпълнение, запечатания конфликт, поглед, ракурс, светлина. Именно тези качества определят художествения характер на творбите, напуснали вече територията на документалното заснемане. Не на последно място фотографиите са личен жест, възможност за съпреживяване на дивото и послание за размисъл върху крехкия баланс в природата, баланс, който човек много лесно може да наруши, навлизайки в този удивителен свят.

Любен Домозетски

23 юни – 15 юли 2020

Откриване: 23 юни (вторник), 17:00 – 21:30 ч.

Куратор: Даниела Радева

 

„На кухненската маса“ е серия от двайсет и една фотографии, всяка една избрана от средно сто, заснети в продължение на няколко седмици. От февруари до май 2020 г., всеки ден Надежда Олег Ляхова прави стотици кадри, в опит да възпроизведе появили се за секунда образи в различни състояния върху една и съща повърхност. Бавна и трудоемка процедура, в чест на един от най-непретенциозните жанрове в изкуството, натюрмортът.


Обектите – „жива“ или „мъртва“ природа, заедно с отраженията, светлината и целия арсенал от източници и средства, работят за постигане на La grande bellezza в изкуството. Тази серия фотографии говори за липса на апетит и за глад на окото. За сценографията са употребени десетки портокали и си личи, че някой си е играл с тях вместо да ги яде. Тази склонност към аранжиране се среща и в други произведения на художничката. Познаващите творчеството й ще разпознаят също и темата за преходността, за гордостта и суетата. Постоянното съмнение в смисъла да се занимаваш с изкуство и същевременно обсебеността от изкуството, невъзможността да се живее без него и без постоянното търсене на съвършения образ – споделената невроза на автор и на зрител. И в сегашната изложба тази история продължава. Именно „история“, защото още заглавието предполага продължение. Като че ли всеки момент някой ще ти съобщи какво всъщност се случва на тази маса. А проследяването на фотографиите намеква за характери и отношения, за емоции, настроения, за различни етапи от живота. Един от портокалите изглежда „разцъфтял“, друг е „изцеден“, друг „кисел“. Атмосферата на повърхността на масата навсякъде е с различна температура – създава илюзията за лятно време, за вода или за метална повърхност. А общото впечатление е за живопис. Авторката много добре осъзнава способността си да постига ефектите на ръкотворните техники с дигитални средства и спокойно стъпва на терена на маслените бои, пастелите или графиката. При това с възможно най-безобидното устройство – известно е, че камерата й никога не е най-високия клас. Тя много повече гледа и аранжира, отколкото снима в техническия смисъл на думата – може би тук се крие връзката между гордостта и търсенето на съвършенството. Обсебеността от рисуването при Надежда Олег Ляхова понякога върви заедно с повтарящо се сякаш до безкрайност механично действие. И е интересно как натрупването и наслагването накрая придобиват смисъл. „На кухненската маса“ слоевете се разстилат в отделни кадри, но по-голямата част от тях буквално са изтрити от паметта на камерата, за да остане това, което е изложбата. Тази изложба по странен начин има характер на ретроспектива. Въпреки че представя само най-новата работа на художничката, препратките към различни етапи от творчеството й през последните може би трийсет години са ясно видими. И същевременно е съвършено различна от всичко, правено до сега.  

 

 

 

 

 

Самостоятелна изложба на Ясен Згуровски

19 март – 14 юни

Изложбата „Градината на божествените удоволствия“ на Ясен Згуровски наподобява една хумористична и съзнателно неподредена съвременна митология от измислени Богове. Хибридни същества, обединили в себе си плътта и нравите на човека и природата. Изкушена от поп културата и естетиката на кича, градината на Ясен Згуровски е в косвена кореспонденция с епичната нравоучителна творба на Йеоронимус Бош „Градината на земните удоволствия“ от 1504 г., коментирайки абсурдността на множество морални кодове, все още функциониращи като обществени устои.

Митовете имат легитимираща роля в културата ни, без съдържанието им да подлежи на удостоверяване. Те са повествователни разкази, чиято символика е въпрос на догадки. Днес ние търсим упование и смисъл в митологиите на отминали култури, а нашите собствени „легитимиращи разкази“ сякаш обитават пространствата на политиката, медиите, откликват в социалните напрежения. В този контекст изложбата на Ясен Згуровски се превръща в откровение, изтъкано от морални анекдоти, които ни освобождават от сковаността на конвенционалните възприятия и ни повеждат към открит прочит на редица клишета, свързани с поп културата, гей културата, консуматорските страсти, Божествените и природни закони.

Попадаме в една градина, която ни разкрива бляскав спектакъл от тържествуващи хибридни божества в почивка, блажено отдадени на своите удоволствия, мечти, пристрастия и цветни преживявания – със себе си и с околните… Освободеният танц на природата… Тази градина не е тайна, тя е отворена за всеки, дръзнал да разгърне калейдоскопа на своите желания.


Тази летлива провокативност е облечена в характерна и отдавна осмислена от автора естетика на кича, която е рядък феномен в българския художествен живот. Когато говорим за кич в изкуството, думата е лишена от първосигналната негативна конотация, утаила се в ежедневния език. Става въпрос за утвърдена естетическа категория, превърнала се в средство за възнасяне над тривиалността, за шеговито, но, все пак, безпардонно и ярко, негодувание срещу изоставащото мислене.

Куратори: Теодора Константинова и Радослав Механджийски (Art & Culture Today)

Самостоятелна изложба на Любен Домозетски

На 06 февруари се открива първата самостоятелна изложба на Любен Домозетски. Тя представя основно произведения, които жанрово могат да бъдат дефинирани като научни илюстрации и са резултат от наблюденията и проучванията на автора в областта на ентомологията (наука за насекомите) и по-специално лепидоптерологията (наука за пеперудите), орнитологията и ботаниката.

Основната цел на художника е обективното, реалистично и недвусмислено представяне на конкретни животински и растителни видове, които в науката са издигнати в самостоятелна таксономична категория благодарение на устойчиви характеристики, отличаващи съответния вид и помагащи за неговото определяне. В природата обаче съществата живеят и умират, без да се интересуват от своята „видова принадлежност“ – фикция, възникнала в стремежа на човека да опознае природните явления, които съществуват без необходимост от дефиниции.

Специфичната техника на представените произведения (темпера), значението на детайлите в изображението и аналитичното отношение към изобразените обекти са силно повлияни от две зависими една от друга, но и същевременно разнопосочни художествени традиции. От едната страна е иконописната традиция на средновековното византийско изкуство, към която отвежда техническата реализация и желанието за представяне на идеята за нещо. От другата страна стои ренесансовият интерес към живата природа и желанието за нейното правдоподобно пресъздаване. “Заекът на Дюрер падна“ е част от заглавието на едно от произведенията в изложбата, което жанрово също може да бъде отнесено към научната илюстрация. То изобразява конкретен вид птица, но съдържа в себе си различни идейно-пластични „нишки“, които водят към известния „Заек” на Албрехт Дюрер.

Сред представените творби има и такива, които със своето съдържание и с някои технически особености (например използването на грундирана дъска за основа, характерна за иконописта) прекрачват границата на научната илюстрация. Те използват нейния визуален и пластичен  инструментариум и изразяват представите на автора за неразкъсваемата връзка между човека и природата.

___________________________________

За автора:

Любен Домозетски (роден 1988 в Благоевград) е изкуствовед, куратор в Софийска градска художествена галерия и докторант по Византийско изкуство в НХА. Завършил е специалност Изкуствознание (бакалавър, 2014) и Изкуствознание и културно наследство (магистър, 2016) в НХА. Съчетава изкуствознанието с научната илюстрация, която за него е израз на впечатленията му от досега с природата. Участвал е със свои произведения в 3 общи изложби на Дружество на анималистите, флористите и научните илюстратори, София.

Някъде в средата на 30-те години на миналия век, Иван Лазаров – вече утвърден и известен скулптор, професор в художествената академия, и в този момент неин директор, обръща вниманието си към света на мравките. В резултат на своите наблюдения, той създава серия рисунки и колажи, води си записки, в които прави сравнения между живота на мравките и живота на хората.

Неговият интерес в тази посока дори надминава повърхностното наблюдение и с аналитичен подход, скулторът посяга към ентомологичните справочници, към фотографията, за да заснеме и увеличава обектите, търси информация в областта на зоологията. За съжаление времето и обстоятелствата не са били на негова или по-скоро на наша страна и единственото скулптурно произведение, представящо мравки – нещо извънредно нетипично за българския художествен контeкст в това време – е унищожено и е познато само от фотография.

Рисунките и колажите, запазени до днес, обаче дават повод за интересни разсъждения. Дали авторът е бил привлечен единствено от специфичната организация в света на мравките или нещо в човешките взаимоотношения подтиква скулптора, създадел на едни от най-запомнящите се образи в нашето изкуство, да обърне поглед към този миниатюрен свят на царици, работнички, търтеи, мравешки пътечки и мравуняци. За първи път тези рисунки ще бъдат представени в изложба, добавяйки нов щрих в представата ни за скулптора.

Между научната илюстрация и художествената виртуозност, между науката и философията, тези произведения са нещо изключително както за творчеството на самия Лазаров, така и за изкуството в България от периода между двете световни войни. Един личен разказ, който авторът ни е оставил, разказ не само за мравките, но и за хората…

Отделният индивид в мравченото общество няма свой личен живот, няма свои лични грижи и задачи. (…) Това е затворен кръг, в който всеки е на мястото си, осъден никога да няма стремежа за промяна към по-добро. Като че ли някаква висша мъдрост е казала – така трябва да бъде, това е най-доброто.

30 октомври – 24 ноември

 

Галерия Little Bird Place отваря врати с изложбата ПРИРОДНИ ФОРМИ. Ще видите творби на Васил Ангелов (графика), Калия Калъчева (живопис върху дърво) и Моника Найденова (скулптура от стъкло).

Произведения в различни техники, създадени от автори с индивидуален поглед и интерпретация на природния свят, обединени в общ кураторски проект и представени по един приветлив и обаятелен за публиката начин. Това са посоката и настроението, характерни за новата софийска галерия Little Bird Place. Единственото художествено пространство в България, организирало дейността си около конкретен тематичен профил – модерно и съвременно изкуство, посветено на природата, биологичния свят и екологията.

Заповядайте на изложба, странстваща около диалога между буквалното и метафоричното. Преди да бъде разпознаваем за окото, всеки образ е природна форма, изкушила въображението на автора. Така в растителния и животински свят на Васил Ангелов се крият малки артистични вселени, абстрактните и полу-абстрактни творби на Моника Найденова претворяват меките природни силуети, а живописта на Калия Калъчева живее върху естествената топлота на дървото. Общуването между творбите създава приятен и някак спокоен ритъм, който озвучава галерията със своите цветове, настроения и послания.

 

 

Артисти

Васил Ангелов (р. 1987)

Завършва графика в Националната художествена академия в София. Използва в творчеството си класически графични методи в пресъздаването на съвременни форми и сюжети.
На изложбата в Little Bird Place ще видите негови интерпретации на природни форми – през флорални мотиви към животински свят, отличаващи се с ясен фокус в детайла и естетическата стойност на образа – често пъти с намигващ приказен почерк. Васил Ангелов е член на утвърдената у нас артистична група PRINT NEST – отново посветена на графиката като специфичен подход към изкуството. През 2017 г.

Васил печели първа награда в 10-тото Международно триенале на графиката, Кочи, Япония. Някои от най-скорошните му изяви са: 2019 Международен мецотинт фестивал, Екатерининбург, Русия; 2019 Рози и Лъвове: сборна изложба- екслибрис, Милано- Италия, Варна-България; 2019 The Blue Rocket Project- мецотинт изложба – пътуваща, Франция, Екатерининбург; 2019 Изложба With 12 hands, Галерия Ракурси; 2019 Еволюция групова изложба на ПРИНТ НЕСТ студио, UPARK gallery, Пловдив; 2019 Entwined: Paths of experience групова изложба, галерия OBORISHTE5, София.

Уебсайт Васил Ангелов

 

Калия Калъчева (р. 1986)

Завършва живопис в Националната художествена Академия в София. През годините става разпознаваема с ярките образи на градската среда, правите и резки конструкции на офис сградите, тълпите и малкия човек в забързания съвременен градски живот. Именно чрез тези си занимания тя започва да открива по-задълбочено и присъствието на природата както в града, така и във вътрешния свят на модерния човек – все повече нуждаещ се от меките и изящни природни форми.

На изложбата в Little Bird Place ще видите наслагвана живопис върху дърво, следваща усещанията за органични и неопитомени форми на живот. През 2011 г. Калия Калъчева печели Наградата за млад Живописец с обещаващо развитие на Фондация Едмонд Демирджиян. През 2012 г. е сред шестимата номинирани творци за наградата МОСТ. През 2014 г. Калия спечелва резидентската програма на Сите дез Ар в Париж, Франция. През 2016 г. печели творческа резиденция в Oberpfälzer Künstlerhaus в Швандорф, Германия. През 2017 г. печели специално признание в конкурса Жените в изкуството, Орландо, Флорида. Нейни картини са част от колекциите на Центъра за изкуство Хуго Вутен (Белгия), Imago Mundi – колекция Лучано Бенетон, Италия, Национална Художествена Галерия в София и Софийска градска художествена галерия и други.

Уебсайт Калия Калъчева

 

Моника Найденова (р. 1982)

Завършва специалност Метал в Националната художествена академия в София и продължава с докторантура в специалност Дизайн на порцелан и стъкло в НХА, а в момента е преподавател в НБУ.

На изложбата в Little Bird Place ще видите нейни скулптури от стъкло, следващи нерационалните интуитивни форми и цветове на природата, красотата и крехкостта на заобикалящия ни свят. Моника е част от екипа на Международното биенале на стъклото. През 2018 г. печели голямата награда на Община Плевен в Деветото международно биенале на малките форми, гр. Плевен. През годините прави няколко творчески специализации – духано стъкло – в Чехия. Специализант е на Съюза на Българските Художници за 2014г. в Cite Internationale Des Arts, Paris. Основава и собствено студио за художествено стъкло „Мохика Арт Глас Студио”.

 

Куратори

Радослав Механджийски и Теодора Константинова

са добре познати с регулярните си лекции за съвременно изкуство и култура, провеждани под името на организацията им Art and Culture Today – създадена през 2016 г. Те са изкуствоведи и куратори, настоящи докторанти в Нов български университет. През последната година друг техен независим проект е международната арт резиденция IMAGO International Artist Residency.

Заповядайте в галерията всеки ден от 11:30 до 19:00 часа!

ул. 11 август №7, 1000 София
+359 2 426 80 80
+359 88 233 13 50
gallery@littlebirdplace.com



Не пропускайте най-интересното от нас, абонирайте се за нашия бюлетин!